Бургаската опера с Великденски концерт

„Реквием“ на Моцарт и „Песни за мъртвите деца“ на Густав Малер ще бъдат изпълнени на сцената на Държавна опера – Бургас във „Великденски концерт“ на 5 април от 19 ч. Под диригентската палка на маестро Йордан Дафов ще излязат едни от най-известните солисти на бургаската опера – Андреана Николова, Йоана Железчева, Даниела Дякова, Любомир Тодоров и Костадин Мечков. Заедно с тях на сцената ще пее хорът на Държавна опера – Бургас.

Предвиденият в програмата „Реквием“ на Моцарт е последното произведение на гения. То е довършено след смъртта му от неговия ученик Франц Ксавиер Зюсмайер по молба на вдовицата на Моцарт Констанца. Произведението е поръчано първоначално от любителя-музикант граф Франц фон Валсег като заупокойна меса по повод годишнината от смъртта на съпругата му. Навикът на граф фон Валсег да представя поръчани на други композитори творби като собствени е действал демотивиращо на Моцарт, но притиснат от нуждата за пари той е приел поръчката. Междувременно е прекъсвал работата си, за да работи по други поръчки, докато смъртта не го е повалила преди финала на „Реквием“-а. Притеснена да не би фон Валсег да поиска връщането на заплатения за композицията аванс, Констанца се обръща първо към ученика на съпруга си Йозеф Леополд Ейблер. Задачата обаче се оказва твърде тежка за него и след няколко отказа на други виенски композитори Зюсмайер се съгласява и завършва творбата по нотни записки на своя учител. Така „Реквием“-ът като композиция се оказва максимално близко до стила на Моцарт. Дълги години се счита, че цялата оригинална партитура е написана от Волфганг Амадеус – легенда, старателно поддържана от Констанца. След като години по-късно е намерен оригиналният ръкопис на творбата, съпругата публично признава ролята на Зюсмайер за завършване на творбата. Въпреки това „Реквием“ остава най-емблематичното произведение за творчеството на Моцарт.

Другата творба в концерта – „Песни за мъртвите деца“, е творба на един от най-великите европейци и композитори на симфонична музика Густав Малер. В историята на музиката той остава като един от новаторите, въпрееки влиянието си от традициите на класиците Хайдн, Моцарт, Бетовен, немската школа на Бах и от романтичната музика на Шуберт, Шуман и Менделсон, като най-силно е влиянието от музиката на Вагнер. Въпреки славата си на симфоничен творец неговите кантатни творби са световноизвестни. „Песни за мъртвите деца“ е сред песенните цикли, изпълнявани най-често в пасхални концерти.